fredag 10 augusti 2012

Uppifrån och ner...


Grönt är skönt...
tröjan är äntligen klar! Och det var perfekt fotoväder idag när jag kom hem från jobbet efter en lång dags sittning och "lyssning" på föreläsare. Höjdpunkten var Alice Bah som fick prata den avslutande timmen, vilken tjej, så spontan och rolig! Hon berättade om många händelser i sitt liv som hon har dragit lärdom av och ville dela med sig. Hon berättade hur hon har jobbat med att hitta sin självkänsla och hur hon jobbar nu med att behålla den. Det var många tänkvärda ord.

Tillbaka till min tröja... Det är första tröjan jag stickat uppifrån och ner. Det finns några saker jag skulle göra annorlunda om jag gör en till. Jag skulle avsluta lite tidigare så att raglan ej blev så djup och så att ärmen inte blev så vid. Denna tröjan blev lös i modellen, men det kan vara slappt och härligt det också.

Lös passform...
Jag skulle också gjort halsringningen annorlunda. Denna blev väldigt vid och stor. Min tanke var att jag ville ha en kant som rullade sig utåt vid hals, ärmslut och nertill. Vid halsringningen blev det inte alls så, så där fick jag hitta en lösning genom att stick på en förlängning så att halsringningen blev lite mindre och fick den rullade kanten jag ville ha. När jag gjorde så blev det ju en ful kant på rätsidan där jag hade plockat upp maskor, så det var nästa sak som måste fixas. Det fick bli en stickad snodd som jag sydde fast över och dolde den fula kanten, fick då också en snodd att kunna knyta i halsen. Det blir nog en favorit att ta fram i vinter...
Laddar batterierna med OS-handboll och friidrott inför morgondagen då det blir en ny köksdag...

Knuten snodd
Öppen halsringning
Rullkanten bakifrån

1 kommentar:

  1. Men du jag tycker den blev en superfin gosetröja när höststormarna rullar in.

    SvaraRadera